سوغات تایلند/بیماری رایتر
جوان 24 ساله ای به علت ضایعات پوسته دار سرآلت تناسلی(حشفه GLANS) و ضایعات چرکی پابه اینجانب مراجعه کرده بود. ولی بیمار علاوه بر آن از درد پاشنه و کف یک پا هم اظهار ناراحتی می کرد و برای درمان آن از بروفن استفاده می نمود. پس از معاینه بیمار و گرفتن شرح حال معلوم شد یک ماه است از سفر گردشی به تایلند مراجعت نموده اند و در آنجا چند روزی دچار سوزش و درد و کمی ترشح از مجرای ادرار گشته که با مصرف آنتی بیوتیک فعلا" ظاهرا" ناراحتی برطرف شده است.

اگر عیسی مسیح زنده بود و قاعده ABC
در شماره قبل تا حدی با بیماری ایدز و تاریخچه و ویروس مولد و راههای انتقال آن آشنا شدیم و اما در دنباله مطلب:امسال برای دیدار فرزندانم به آمریکا سفر کردم.

ادامه ی مطلب

طبق اعلان سازمان بهداشت جهانی بیماری ویروسی زیکا که به طور محدودی در آمریکای لاتین و آفریقا وجود داشت، ناگهان و به طور برق آسا در حال گسترش و از کنترل خارج شده است (همان اتفاقی که برای بیماری ابولا پیش آمد). در حال حاضر این بیماری در برزیل و کشورهای مجاور شعله ور می باشد. میزان خطر به حدی بالاست که حتی مسابقات المپیک سال جاری (2016) برزیل را تحت تاثیر قرار داده و عده زیادی از تماشاگران این مسابقات را از مسافرت به برزیل منصرف کرده است.

PID و نازا شدن خانم ها
PID یا التهاب لگن یکی از عوارض بیماری های آمیزشی است که دامنگیر خانم ها می شود. این عارضه می تواند منجر به نازایی یا حاملگی خارج رحمی یا سقط جنین گردد. از مشخصات این بیماری، کم علامت بودن و بی سر و صدا بودن آن می باشد. گاهی که بیماری علامت دار می شود علایمی چون درد پایین شکم و یا حالت تهوع و استفراغ و گاهی تب و لرز و بیشتر از همه ترشح واژینال غیر عادی و یا لکه بینی در فاصله بین دو قاعدگی عارض می گردد که در اینصورت بایستی فورا به پزشک مراجعه نمود.

تبخال تناسلی
تبخال تناسلی یک بیماری آمیزشی است که قدیمها فقط توسط نوع 2 تبخال منتقل می شد ولی امروزه که آمیزش دهانی هم زیاد شده هم دهان ولب ممکن است به تبخال تناسلی مبتلا شوند وهم دستگاه تناسلی ممکن است به تبخال معمولی در اثر ویروس نوع 1 مبتلا گردد ودرهر حال اگر بار اول باشد که این ویروس وارد بدن می شود در پوست یامخاط تاولهای ریز به شکل دسته جاتی جداازهم ظاهر می شود .

زگیل تناسلی
بطور خلاصه زگیل تناسلی در هردو جنس مذکر ومونث از طریق هرنوع تماس جنسی اعم ازطبیعی یعنی راه واژینال یا انواع غیر طبیعی مانند راه دهان ومقعد منتقل می شود . این بیماری از شایعترین بیماریهای آمیزشی است زیرا عده زیادی از مردم مبتلا به این بیماری هستند اما خبرندارند ، چون این بیماری فاقد درد ، سوزش وخارش می باشد لذا شخص مبتلا متوجه آن نمی شود بخصوص در خانمها اگر در قسمتهای داخل دستگاه تناسلی باشد فقط در معاینه زنان مشخص می شود واما هم در خانمها وهم درآقایان اگرزگیل در قسمت های مودار باشد از چشم مریض وشریک جنسی او دور می ماند ولی بیماری انتقال پیدا می کند .

لک های تیره در نواحی تناسلی

پیدایش لکه های تیره ، خواه مسطح و خواه کمی برجسته با سطح صاف یا ناهموار چه به صورت زبر و زگیلی و چه به صورت نرم و مخملی را اولین بار در سال 1977 روی اندام تناسلی مردان جوان شرح داده اند.

این لک ها را ابتدا به اسم اختصاری ppp یعنی Aigmented Papules of Penies معرفی نمودند. نکات عجیب در این لک ها فراوان است:

نکات مهم
يكي از مهمترين گرفتاريهاي بشر از زمان هاي قديم بيماريهاي آميزشي بوده و هست. گرچه سرايت بيماريهاي آميزشي اكثرا از راه تماس جنسي صورت مي گيرد و محل آن اندام هاي تناسلي مرد و زن و مقعد و گاهي دهان است ولي اين قاعده كلي نيست و بعضي بيماريهاي آميزشي از راه هاي ديگر مثل سوزن و سرنگ و وسايل آلوده و تاتو و تزريق خون و يا از مادر به جنين منتقل مي شود و محل آن هم اندام تناسلي نيست از اين قبيلند بيماريهاي ايدز و هپاتيت. بيماريهاي آميزشي در تمام طول تاريخ شيوع فراوان داشته و گرفتار شدن به هريك از آنها در زمان خود فاجعه محسوب و سبب بيچارگي شخص و همسر و خانواده او بوده است.

بیماریهای آمیزشی
بیش از 20 بیماری دراثر تماس جنسی منتقل می شود که مهمترین آنها عبارتنداز :
  • ایدز
  • Zika
  • PID

سوراخ مار و دست برهنه
از قدیم گفته اند دست برهنه را در سوراخهای مشکوک وارد نکنید مبادا ماری در آن سوراخ باشد وبا گزیدن انگشت حیات شما را مورد مخاطره قرار دهد. به مرور زمان سوراخها و مارهای موجود درآنها تغییرشکل داده اند.
یکی از این سوراخ های هولناک در روزگار ما مربوط به بیماری AIDS می باشد. در سال 1981 که برای شرکت در کنگره بیماری های پوست به آمریکا مسافرت کرده بودم برای اولین بار بیماری ایدز مورد شناسایی قرار گرفته و آن را گزارش کردند و بنده هم پس از مراجعت ضمن گزارش تازه های بیماری های پوست در بخش پوست دانشگاه تهران منجمله پیدایش این بیماری را به اطلاع اساتید و همکاران خود رسانیدم. در آن ایام فقط همجنس بازان دچار این بیماری بودند و دیگران خود را مصون می پنداشتند

معمای ویروس مولد ایدز
ویروس مولد ایدز که امروزه به نام HIV معروف است و یکی از بدترین بیماری های همه گیر در دنیا محسوب می شود در سال 1983 یعنی 2 سال بعد از شناسایی بیماری ایدز مورد تشخیص و شناسایی قرار گرفت که این فاصله 2 ساله مدت بسیار کوتاهی است زیرا عامل مولد بعضی بیماری ها صدها سال بعد از تشخیص خود بیماری مشخص گردیده است و عده زیادی از بیماری ها هنوز عامل مولدشان معلوم نیست و در اصطلاح آنها را بیماری های Idiopathic یعنی با علت نامشخص می نامند.