لیزر و زگیل نافدار

زگیل نافدار (مولوسکوم کنتاژیوزم/ MC) بیماری ویروسی شایعی است که سه گروه از افراد بیشتر به آن مبتلا می شوند.

• در بچه ها این بیماری شایع و عادی است و انتقال آن از راه تماس مستقیم پوست آنها با یکدیگر و یا حوله و استخر است ( هم انتشار و پخش ضایعه در خود شخص و هم انتقال به شخص دیگر از این طریق صورت می گیرد).
  • در بالغان جوان محل ضایعات بیشتر اندام تناسلی است و انتقال بیماری عمدتا" از راه تماس جنسی است.
  • در مبتلایان به ایدز مخصوصا" این بیماری شایع است و هم ضایعات اندازه بزرگ و غیرعادی و تومورال پیدا می کنند ( تا بزرگی 3 سانتیمتر در حالی که اندازه ضایعات در افراد عادی چند میلیمتر و حداکثر یک سانتیمتر است) و هم انتشار وسیع و تعداد بسیار زیاد دارند ( درافراد بالغ با ایمنی طبیعی تعداد ضایعات معمولا" کمتر از 20 عدد می باشد).

همان طور که از اسم این بیماری پیداست در مرکز هر ضایعه تکامل یافته فرو رفتگی به شکل ناف وجود دارد. رنگ ضایعات سفید مایل به زرد می باشد و گاهی در اطراف ضایعه حاشیه التهابی یا اگزمایی موجود است محل ضایعات اکثرا" پوست اندام ها، تنه و کمتر صورت و پلک و به ندرت مخاط می باشد. وجود ضایعات روی صورت و پلک ممکن است سبب آلودگی ملتحمه چشم و یا قرنیه گردد. عامل مولد این بیماری ویروسی با ساختمان DNA که از گروه ویروس های آبله می باشد. برای درمان این بیماری روش های متعددی متداول است اما بهتر است اگر تعداد ضایعات کم و ایمنی شخص طبیعی است صبر کنیم تا ضایعات خود به خود بهبود حاصل نمایند (معمولا" در عرض 8 ماه بیماری خود به خود پس رفت می کند. البته عمرهر ضایعه 6 تا 8 هفته بیشتر نیست ولی به موازات از بین رفتن ضایعات قدیم تا مدت 8 ماه ضایعات جدید جایگزین می گردند.

از روش های مکانیکی فشار دادن ضایعات با نیشتر یا کورتاژ را می توان نام برد.

از روش های شیمیایی به عنوان نمونه مصرف تنتورید، نیترات نقره، TCA ، فنل ، سالیسیلیک اسید پدفیلین- ترتینوئین، کانتاریدین و بالاخره Imiquimod (از طریق تقویت ایمنی در محل ضایعه) و پماد Cidofavir ( از بین بردن ویروس) را می توان نام برد.

از روش های فیزیکی، الکتروکوآگولاسیون و کرایوتراپی موثر و رایج می باشند.از لیزرهای ablative بیشتر از همه لیزر CO2 مصرف گردیده که دردناک بوده و احتیاج به بی حسی موضعی و اگر ضایعات زیاد باشند بیهوشی عمومی دارد، ضمنا" ممکن است در محل عمل اسکار و کلوئید ایجاد شود.

خوشبختانه در سالهای اخیر معلوم شد لیزر PDL معمولی با طول موج 585 که برای درمان ماه گرفتگی لکه شرابی حرف اول را می زند، برای درمان این نوع زگیل بسیار موثر و بدون عارضه است، نه دردی زیادی دارد و نه اسکاری باقی می گذارد.

و بالاخره در این اواخر معلوم شد اگر ازلیزر PDL با فلوانس کمتر یعنی حدود 2 تا 4 ژول بر سانتیمتر مربع و پالس دیوریشن (Pulse Duration) کوتاه یعنی نصف معمولی استفاده شود.(250 تا 500 میکروسکند) ضمن آن که درد به حداقل می رسد با 1 تا 2 پاس در ضایعه پورپورا پیدا شده و ضایعات از بین می روند.